We wtorek (29 kwietnia), w ramach cyklu zajęć pt. „Nieustraszeni. Szkoła Emocji” odbyło się kolejne spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej we Włodawie. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klasy II „c” ze Szkoły Podstawowej Nr 2 we Włodawie wraz z wychowawczynią Sylwią Faderewską.

W oddali siedzą dwie panie i jedna z nich prezentuje grupie dzieci książkę. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

Tym razem tematem naszych zajęć była kreatywność i emocje w procesie twórczym. Inspiracją do dyskusji na temat kreatywności oraz motywacji do twórczej pracy była kolejna książka Elsy Punset p.t. „Nieustraszeni i konkurs genialnych pomysłów”. Natomiast, znana już dzieciom książka Anny Llenas „Kolorowy potwór”, pomogła nam opisać emocje, które towarzyszą podczas pracy twórczej. W celu lepszego zobrazowania tych emocji wykorzystałam zabawę z chustą KLANZA i z kolorowymi piłeczkami. Ruchy, jakie wykonywaliśmy za pomocą chusty symbolizowały nasze emocje. Następnie uczniowie poznali fragmenty książki P. Reynoldsa p.t. „Kropka”. Historia głównej bohaterki Vashti i jej nauczycielki zachęciła nas do rozmowy o przełamywaniu barier i wyrażaniu siebie przez sztukę.
We wprowadzeniu do części plastycznej zajęć przedstawiłam w głównym zarysie nurt impresjonizmu w malarstwie francuskim. Wyjaśniłam uczniom technikę impresjonistów polegającą na punktowym nakładaniu obok siebie drobnych kropek farby, które z oddali tworzą spójny obraz. Przedstawiłam prekursorów tego stylu i ich dzieła - Claude Monet „Japoński mostek na wyspie Giverny”, Georges Seurat „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte” i Paul Signac „Antibes. Poranek” - i na przykładzie tych obrazów zaprezentowałam uczniom charakterystyczną technikę łączenia kolorów.
Po części teoretycznej uczniowie przystąpili do warsztatów plastycznych. Każde dziecko, wykorzystując technikę impresjonistów, miało możliwość stworzenia własnego obrazu, który odzwierciedlał kreatywność autora. Na zakończenie zajęć każdy z uczestników zaprezentował nam swoją pracę i opowiedział o emocjach, które jej towarzyszyły.
Mam nadzieję, że nasze zajęcia, łączące w sobie elementy literatury, sztuki i zabawy, miały pozytywny wpływ na rozbudzenie wyobraźni i kreatywności naszych małych gości!

Małgorzata Topolska

fot. Ewa Szewczyk

Grupa dzieci wraz z paniami pozują do wspólnej fotografii. W oddali wyeksponowane są prace dzieci na sztalugach. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

Grupa dzieci wraz z paniami trzymają w rękach kolorową chustę na której są kolorowe piłeczki. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

W oddali siedzą dwie panie na krzesłach. Jedna z nich trzyma w ręku kolorowe piłeczki i prezentuje je siedzącej naprzeciwko grupie dzieci. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

W oddali stoją dwie panie i dziewczynka. Jedna z pań wraz z dziewczynką trzymają w dłoniach obrazek i prezentują go grupie dzieci. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

 Grupa dzieci tworzy okrąg, malując na sztalugach. W śród nich jest bibliotekarka. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

Na pierwszym planie widać grupę dzieci zgłaszających się do odpowiedzi. W oddali stoi bibliotekarka. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

Na pierwszym planie stoi grupa dzieci skierowana twarzami do wychowawczyni, która prezentuje im swój obraz. Obok niej stoi bibliotekarka. Tło stanowią kolorowe dekoracje.

Na pierwszym planie grupa dzieci wskazuje na pracę, którą trzyma bibliotekarka w oddali stoi wychowawczyni klasy z obrazem w rękach. Tło stanowią kolorowe dekoracje.