12 marca naszą bibliotekę ponownie odwiedził bohater wydanej przez Wydawnictwo Mamania książki Anny Llenas „Kolorowy potwór”. Jak pamiętamy, Potwór próbuje poukładać swoje emocje, które mają różne kolory. W ramach cyklicznych zajęć wspierających edukację emocjonalną dzieci „Kolorowy potwór. Emocje w bibliotece” grupa „Żabek” z Przedszkola Miejskiego Nr 2 we Włodawie, pod opieką swojej wychowawczyni pani Katarzyny Kapitan, poznała rozgniewanego Czerwonego Potwora.
Zajęcia rozpoczęliśmy od entuzjastycznego przywitania z pluszowym czerwonym potworkiem, który dzieciom wcale nie wydawał się groźny. Wspólnie przeczytaliśmy książkę pop-up, na podstawie której określiliśmy temat naszych zajęć, czyli gniew. Wykorzystując metodę burzy mózgów, porozmawialiśmy o tym, czym jest gniew, jakie są jego oznaki, w jakich sytuacjach wpadamy najczęściej w gniew. Wspólnie uznaliśmy, że efekt kulminacyjny gniewu można porównać do wybuchu wulkanu, który niszczy nasze relacje z otoczeniem. Aby tego wybuchu uniknąć, musimy być czujni i odpowiednio wcześnie rozpoznać zachowania sygnalizujące nadchodzący gniew. Jako ćwiczenie praktyczne wykorzystaliśmy chustę klanzy do zobrazowania i przećwiczenia umiejętności powstrzymania wybuchu gniewu. Kolejnym etapem zajęć były warsztaty, podczas których dzieci mogły zobrazować swój gniew na kartkach, po czym … wrzucić go do worka!
Na zajęcia przybyła także „spokojna ośmiornica”. Najpierw, wykorzystując globus dowiedzieliśmy się, z jakich zakątków ziemi przybyła, poznaliśmy też różne ciekawostki z jej życia. Między innymi dowiedzieliśmy się, że tylko w ekstremalnych sytuacjach używa czarnej cieczy, podobnej do atramentu, by uciec od zagrożenia. A ponieważ nie zawsze chce brudzić wszystko wokół, wymyśliła kilka sztuczek, które wykorzystuje na co dzień, by pokonać swój gniew. Możemy na przykład policzyć do dziesięciu, zrobić ćwiczenia oddechowe, pomyśleć o czymś zabawnym lub o tym, co bardzo lubimy robić. Pomóc mogą też zajęcia bardziej aktywne jak taniec, sport, malowanie czy słuchanie muzyki.
Po wypróbowaniu metod, dzięki którym unikamy złych skutków gniewu, dzieci odpowiadały na pytanie „Czy gniew może być dobry?”. Po żywej dyskusji usłyszeliśmy m.in. takie, bardzo wzruszające, odpowiedzi: „czasem daje nam moc, żeby stanąć w obronie słabszych”, „bronimy pupila, którym się opiekujemy”.
Serdecznie dziękuję wspaniałej grupie „Żabek” za zaangażowanie i kreatywność podczas zajęć! :)
Małgorzata Topolska
Fot. Joanna Orzeszko , Katarzyna Kapitan