W czwartek (10 kwietnia) w naszej bibliotece odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Nieustraszeni. Szkoła emocji” pod patronatem Wydawnictwa Mamania. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klasy II „c” ze Szkoły Podstawowej Nr 2 we Włodawie, której wychowawczynią jest pani Sylwia Faderewska.

Grupa dzieci wraz z paniami pozują do wspólnej fotografii. W tle widzimy dekorację z bohaterami książki NIEUSTRASZONYCH.

Czytana podczas spotkania książka Elsy Punset „Nieustraszeni i przygoda w latarni morskiej” stała się narzędziem do eksploracji tematu współpracy i komunikacji. Tym razem uczniowie razem z bohaterami książki - Alicją, Tadziem, Rockym i kuzynką Krewetką - wyruszyli na misję pod przewodnictwem Mewy Florentynki nad morze. Nasze spotkanie miało na celu wsparcie emocjonalnego rozwoju dzieci poprzez literaturę i aktywne uczestnictwo.

Zajęcia rozpoczęliśmy od dyskusji na temat współpracy. Poprosiłam dzieci, aby odpowiedziały na pytania czym wg nich jest współpraca, czy bohaterowie książki od razu potrafili się dogadać oraz jakie mają rady dla bohaterów w tym zakresie. Swoje propozycje uczniowie zapisywali na flipcharcie.
Następnie dzieci wzięły udział w warsztatach plastycznych. Klasa została podzielona na cztery grupy, a zadaniem każdej z nich było wykonanie z kartonów kamizelek ratunkowych. Dodatkowo dzieci miały wspólnie stworzyć listę przedmiotów przydatnych w podróży, zilustrować je i przymocować do swoich kamizelek. Liderzy poszczególnych grup zaprezentowali efekty pracy reszcie uczestników. Warsztaty były nie tylko ćwiczeniem manualnym, ale również mentalnym przygotowaniem do życiowych wyzwań. Grupowy charakter pracy sprzyjał budowaniu bezpieczeństwa i wzajemnego wsparcia.

Kolejnym punktem zajęć było wprowadzenie do tematu komunikacji. Zapytałam uczniów, czym jest komunikacja oraz w jaki sposób możemy się komunikować pod wodą? To ostatnie zagadnienie zilustrował jeden z uczestników, demonstrując klasie strój płetwonurka z płetwami i maską z rurką. Wspólnie zastanawialiśmy się, czy taka komunikacja pod wodą jest łatwym zadaniem i spróbowaliśmy zastosowania dwóch technik komunikacji podwodnej: alfabetu Morsa (wykorzystując latarkę) i języka migowego przy użyciu wybranych znaków migowych. Dzieci z łatwością odczytały znaki migowe, ponieważ na co dzień ich wychowawczyni prowadzi zajęcia z języka migowego. To działanie miało na celu uświadomienie dzieciom, jak ważne jest skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach i z różnymi osobami. Ta część zajęć służyła rozwijaniu empatii i zrozumienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Na zakończenie, bawiliśmy się gumą sensoryczną przy piosence „Yellow Submarine”. Podczas zabawy towarzyszyła nam łódź podwodna z „Nieustraszonymi”. Wspólnie tworzyliśmy choreografię, a synchroniczne ćwiczenia całej grupy sprawiły nam ogromną radość ze wspólnego działania.
Podsumowując nasze zajęcia podkreśliliśmy, że dobra komunikacja, zgrany zespół i współpraca są kluczowe w podejmowaniu trudnych wyzwań. Parafrazując słowa autorki: „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!”.

Małgorzata Topolska

Serdecznie dziękuję Ewie Szewczyk za zaangażowanie i wspaniałe zdjęcia.

W oddali stoją dwie panie skierowane twarzami do grupy dzieci. W tle widzimy dekorację o tematyce marynistycznej.

W oddali siedzą panie. Jedna z nich czyta grupie dzieci książkę. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Grupa dzieci tworzy prace plastyczne. W oddali widać żółta łódź podwodną i dekoracje morskie.

Grupa dzieci tworzy prace plastyczne. W oddali widać żółta łódź podwodną i dekoracje morskie.

Grupa dzieci wraz z panią tworzą prace plastyczne. W oddali widać żółta łódź podwodną i dekoracje morskie.

Grupa dzieci tworzy prace plastyczne. W oddali widać dekoracje morskie.

Grupa dzieci wraz z panią tworzą prace plastyczne. W oddali widać żółta łódź podwodną i dekoracje morskie.

Grupa dzieci prezentuje swoje prace. Obok nich stoją panie. Tło stanowi dekoracja o tematyce marynistycznej.

Grupa dzieci prezentuje swoje prace reszcie grupy. Tło stanowi dekoracja o tematyce marynistycznej.

Chłopiec prezentuje strój płetwonurka. Obok niego stoją dwie panie. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

W oddali stoją dwie panie skierowane twarzami do grupy dzieci. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Chłopiec prezentuje strój płetwonurka. Obok niego stoją dwie panie. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Z prawej strony stoi wychowawczyni twarzą skierowana do grupy dzieci, która do nich miga. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

W oddali stoją dwie panie i używają latarek. Przed nimi siedzi grupa dzieci. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Grupa dzieci wraz z paniami siedzi na podłodze w okręgu. W jego centrum stoi żółta łódź podwodna. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Grupa dzieci wraz z paniami trzyma się za ręce i siedzi na podłodze w okręgu. W jego centrum stoi żółta łódź podwodna. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.

Grupa dzieci wraz z paniami pozują do wspólnej fotografii. Tło stanowią dekoracje o tematyce marynistycznej.