W czwartek (10 kwietnia) w naszej bibliotece odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Nieustraszeni. Szkoła emocji” pod patronatem Wydawnictwa Mamania. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klasy II „c” ze Szkoły Podstawowej Nr 2 we Włodawie, której wychowawczynią jest pani Sylwia Faderewska.
Czytana podczas spotkania książka Elsy Punset „Nieustraszeni i przygoda w latarni morskiej” stała się narzędziem do eksploracji tematu współpracy i komunikacji. Tym razem uczniowie razem z bohaterami książki - Alicją, Tadziem, Rockym i kuzynką Krewetką - wyruszyli na misję pod przewodnictwem Mewy Florentynki nad morze. Nasze spotkanie miało na celu wsparcie emocjonalnego rozwoju dzieci poprzez literaturę i aktywne uczestnictwo.
Zajęcia rozpoczęliśmy od dyskusji na temat współpracy. Poprosiłam dzieci, aby odpowiedziały na pytania czym wg nich jest współpraca, czy bohaterowie książki od razu potrafili się dogadać oraz jakie mają rady dla bohaterów w tym zakresie. Swoje propozycje uczniowie zapisywali na flipcharcie.
Następnie dzieci wzięły udział w warsztatach plastycznych. Klasa została podzielona na cztery grupy, a zadaniem każdej z nich było wykonanie z kartonów kamizelek ratunkowych. Dodatkowo dzieci miały wspólnie stworzyć listę przedmiotów przydatnych w podróży, zilustrować je i przymocować do swoich kamizelek. Liderzy poszczególnych grup zaprezentowali efekty pracy reszcie uczestników. Warsztaty były nie tylko ćwiczeniem manualnym, ale również mentalnym przygotowaniem do życiowych wyzwań. Grupowy charakter pracy sprzyjał budowaniu bezpieczeństwa i wzajemnego wsparcia.
Kolejnym punktem zajęć było wprowadzenie do tematu komunikacji. Zapytałam uczniów, czym jest komunikacja oraz w jaki sposób możemy się komunikować pod wodą? To ostatnie zagadnienie zilustrował jeden z uczestników, demonstrując klasie strój płetwonurka z płetwami i maską z rurką. Wspólnie zastanawialiśmy się, czy taka komunikacja pod wodą jest łatwym zadaniem i spróbowaliśmy zastosowania dwóch technik komunikacji podwodnej: alfabetu Morsa (wykorzystując latarkę) i języka migowego przy użyciu wybranych znaków migowych. Dzieci z łatwością odczytały znaki migowe, ponieważ na co dzień ich wychowawczyni prowadzi zajęcia z języka migowego. To działanie miało na celu uświadomienie dzieciom, jak ważne jest skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach i z różnymi osobami. Ta część zajęć służyła rozwijaniu empatii i zrozumienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Na zakończenie, bawiliśmy się gumą sensoryczną przy piosence „Yellow Submarine”. Podczas zabawy towarzyszyła nam łódź podwodna z „Nieustraszonymi”. Wspólnie tworzyliśmy choreografię, a synchroniczne ćwiczenia całej grupy sprawiły nam ogromną radość ze wspólnego działania.
Podsumowując nasze zajęcia podkreśliliśmy, że dobra komunikacja, zgrany zespół i współpraca są kluczowe w podejmowaniu trudnych wyzwań. Parafrazując słowa autorki: „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!”.
Małgorzata Topolska
Serdecznie dziękuję Ewie Szewczyk za zaangażowanie i wspaniałe zdjęcia.